KeS SuZie TeoH...

Sebuah kes untuk dijadikan tauladan dan iktibar kita semua.... Hak dan pegangan gadis ini wajar dijadikan contoh dan iktibar oleh kita semua.....Bacalah, renungkan dan fikirkan....
  • Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16 tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka, lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri Kelantan, heret anak dia ke Mahkamah Persekutuan. Dia mohon pada makamah, agar isytiharkan anak dia masuk Islam tak sah. Masa tu, Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh Abas. Terpaksa buat perisytiharan. "Dibawah Perlembagaan Persekutuan, hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu bapanya. Semasa Suzie Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. Dia tak sah peluk Islam."
  • Atas kearifan dan iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun. 2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia buka balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri. Penuh mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun. Sambil menangis, budak tu kata " Saya Yang Arif, kekal dalam agama saya, saya masih nak nama Nur Aini ". Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak. Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan.Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar. (dipetik dari nurul-xoxo.blogspot.com)

so, what say you???? terharu kan???? kuat sungguh semangat this gurl!!!

4 Ur Opinion...:

Anonymous said...

100 % solute to Tun Salleh Abbas...He is the real Man...credit to the blogger

Jason Kay said...

The case of Susie Teoh - TEOH ENG HUAT v. THE KADHI OF PASIR MAS, KELANTAN & ANOR. as reported in [1990] 2 CLJ 11 and [1990] 2 MLJ 300 shows that the judges sitting in the Supreme Court for that case were
ABDUL HAMID OMAR LP,
HASHIM YEOP SANI CJ (MALAYA),
LEE HUN HOE CJ (BORNEO),
GUNN CHIT TUAN SCJ, and
MOHD. JEMURI SERJAN SCJ

Jason
Open Letters blog

Anonymous said...

bro, i think you punya article ni berbeza ckit la dengan apa yang tun salleh abas cite dlm buku dia.."u bleh cari buku ni "kebebasan kehakiman" singha di bawah takhta" dijerat..carrefully bro..sewaktu kes sozie teoh dibawa ke mahkamah umurnya 17thn 6 bln..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.